برترین های پژوهشی
رتبه اول کشوری در مسابقات رشد3-سال 1392
عنوان: میزان تأثیر حضور دانش آموزان دوره ی ابتدایی درکلاس های قرآن برگرایش به سبک زندگی اسلامی
استاد راهنما: دکتر حسینعلی سرگزی
محققان: سکینه آخوندی، مهدیه محمدی، سمیه چکا، زینب کریمی، نصیبه محمدیان
چکیده
این مطالعه با هدف شناسایی رابطه ی بین میزان حضور دانش آموزان دورة ابتدایی درکلاس های قرآن برگرایش به سبک زندگی اسلامی انجام و در آن تلاش گردیده تا به این سوال پاسخ داده شود که «آیا بین حضور دانش آموزان دوره ابتدایی در کلاس های قرآنی با گرایش آنان به سبک زندگی اسلامی رابطه وجود دارد؟» جامعه ی آماری مورد مطالعه دانش آموزان سال پنجم و ششم دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در مدارس تخصصی قرآن شهرستان گرگان بوده و حجم نمونه با استفاده ازفرمول کوکران، 387 نفر تعیین شده است. نمونه مورد نظر با استفاده از روش تصادفی طبقه ای انتخاب و داده های مورد نیاز متناسب با اهداف و سوالات تحقیق با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری شده است. در تعیین روایی ابزار از روش روایی «صوری» و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرانباخ (79/0) مورد تأیید قرار گرفته است. تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و روش بکار رفته در این مطالعه پیمایشی بوده است. از مهم ترین یافته های این مطالعه می توان به وجود رابطه بین میزان حضور دانش آموزان در کلاس های قرآنی، میزان استفاده از تجهیزات آموزشی، میزان فهم آموزه های قرآنی و توانایی مدرس در تفهیم مفاهیم قرآنی با گرایش به سبک زندگی اسلامی، اشاره نمود. در مجموع تحقیق حاضر نشان داد که عوامل چهارگانه ی فوق می تواند تاثیری مثبت بر سوق دادن دانش آموزان به سبک زندگی اسلامی داشته باشند.
واژه های کلیدی:
سبک زندگی اسلامی، آموزه های قرآنی، توانایی مدرس، تجهیزات آموزشی، مفاهیم قرآنی.