کراهت چادر مشکی...
یکی از هجوم ها برعلیه حجاب برتر که رنگ دینی دارد آن است که می گویند: در اسلام لباس مشکی کراهت دارد، در نتیجه چادر مشکی هم کراهت دارد.
قبل از پاسخ به این شبهه، توجه به این نکته مهم ضروریست که هر انسان عاقلی قبول دارد اظهار نظر در مورد هر علم وحرفه و کاری باید از سوی متخصص آن فن و رشته باشد. در مسائل اسلام با آن همه وسعت و ابعاد مختلف نیز باید به نظر مراجع عظیم الشان که متخصصان و دین شناسان واقعی هستند، مراجعه نمود.
مقام معظم رهبری در این مورد می فرماید:
“اظهار نظر در مسائل دینی و احکام شرعی بر کسانی که صاحب نظر نیستند جایز نیست و بر مومنین واجب است در تمام احکام دینی به مراجع بزرگوار تقلید و اسلام شناسان مورد وثوق و اعتماد مراجعه نمایند”
جواب اول:
درباره رنگ چادر به نظر می رسد رنگ مشکی در برابر نامحرمان بهتر است زیرا چادر مشکی نگاه شکن است.
امروزه در روانشناسی رنگ ها می گویند: رنگ مشکی یک رنگ صامت و خاموش و نگاه شکن است به خلاف رنگ های دیگر مثل صورتی و زرد و قرمز که معمولا نگاه را به سمت خود جلب می کند. و این خلاف حکمت چادر و پوشش زن است که می خواهد تمام زیبائی ها و زینت های زن را بپوشاند و او را از نگاه های آلوده نامحرمان حفظ کند.
جواب دوم:
رنگ سیاه رنگی است که قطع کننده نیروی مانیه تیستی(نیروی جاذبه شخصی) بین دو نامحرم است که توضیح مفصل آن خواهد آمد.
جواب سوم:
اگر این حرف صحیح باشد، باید همه خانم های بد حجاب و زنانی که از انواع لباس ها و اقسام رنگ های شاد در خیابان استفاده می کنند و نظر مردان بالاخص جوانان را به خود خیره می کنند. باید از نظر روانی و روحی سالم ترین زنان باشند و از نظر اجتماعی و اخلاقی و مشکلات خانوادگی مانند طلاق و .. هیچ گونه ناراحتی نداشته باشند در حالی که آمار و حقایق در بین این خانم ها غیر از این است.
و بنا بر این مبنا، جوامع غربی باید شاداب ترین و سالم ترین مردم را از نظر روحی و اخلاقی داشته باشند در حالی که همه می دانند و خود غربی ها هم بارها اعتراف کرده اند که کشورهای غربی بالاترین آمار را از نظر مشکلات اخلاقی و روحی در جامعه شان دارند.
جواب چهارم
اگر رنگ مشکی این آثار منفی را دارد، باید در آفریقا یک آدم سالم از نظر روانی پیدا نشود در حالی که کثیری از مردم شریف سیاه پوست آفریقا از جمله بلال حبشی مؤذن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از نظر روانی و اخلاقی و صفا و محبت به مراتب بالاتر از مردم فرنگ و پیروانشان هستند.
جواب پنجم
اگر چه بعضی رنگ ها بر بعضی دیگر از جهات مختلفی برتری دارند. ولی تمام رنگ ها أعم از سفید، آبی، قرمز، و سیاه… نشانه عظمت و قدرت خدای تواناست. بر همین اساس قرآن کریم رنگ سیاه بعضی از کوه ها را جزء آیات و نشانه های قدرت خداوند متعال می شمارد.
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُّخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ ﴿فاطر/27﴾
اگر رنگ سیاه به گمان مخالفان این قدر از نظر روانی برای بشر خطرناک بود، خداوند حکیم قسمتی از طبیعت و بعضی از انسان ها و چیزهای دیگر را سیاه نمی آفرید. و اگر حرف آنان صحیح بود بایستی خداوند حکیم رنگ سیاه را از عالم می زدود. پس وجود آن نشانه زیبایی نظام آفرینش أعم از کوه و انسان و اشیاء دیگر است.
جواب ششم
استفاده از پوشاک سیاه از نظر فقهی مکروه است مگر موارد استثناء شده که از آن جمله عمامه، کفش، عبای مشکی است و چادر مشکی هم حکم عبای مشکی را دارد و استفاده از این موارد کراهت ندارد.﴿1﴾
پوشاک سیاه در روایات
امام صادق(علیه السلام)می فرماید: رسول خدا (ص) از پوشاک سیاه کراهت داشت مگر سه چیز: عمامه، کفش ،عبا﴿2﴾
پیامبر اکرم(ص) عمامه سیاهی داشت که بر سر می بست و با آن نماز می خواندندند. ﴿3﴾
امام صادق(ع) می فرماید: پوشیدن کفش سیاه و نعلین زرد از سنت است.﴿4﴾
بنابراین اگر رنگ سیاه دارای آثار روانی منفی باشد؛ گل سر سبد عالم خلقت(ص) هرگز از آن استفاده نمی کرد.
نیروی مانیه تیسم
بهترین رنگ پوشش و حجاب، رنگ سیاه است زیرا هم قوه شهوانی را کاهش می دهد و هم نیروی مانیه تیستی را قطع می کند و آن به این شرح است:
موسسات تحقیقاتی کشورهای اروپایی در دستیابی به علت احکام اسلامی به تحقیقات دامنه دار دست زده اند. از جمله، مطالعه روی نیروی مانیه تیستی بدن انسان.
مانیه تیسم: نیروی مغناطیسی(قوه جاذبه شخصی) است که اطراف ما را فرا گرفته است، این قوه مانند نور باریکی اطراف بدن را احاطه کرده و بیشتر از سوراخ گوش، بینی، دهان و نیز از سر انگشتان ساطع است.
این قوه در بدن تمامی انسان ها وجود دارد ولی مقدار و درجات آن فرق می کند. و بعضی از علما آن را (روح بخاری) نامیده اند.
این نیرو در بدن زنان و مردان؛ مخالف، و در نتیجه جاذب همدیگر می باشد. پارچه سیاه بهترین وسیله است که می تواند دفع کننده این جاذبه باشد. از طرف دیگر پوشیدن لباس با نوع انتخاب شده و مهیج (پیروی از مدها)، و رنگ های تحریک کننده، یکی از قویترین انواع ارتباطات غیر کلامی می باشد. زیرا همین نحوه لباس پوشیدن و گزینش نوع رنگ، مقدار زیادی از این امواج (جاذبه شخصی یا مانیه تیسم) را به طرف فرد مقابل (زن) جاری ساخته و به طور غیرآگاهانه و غیرارادی ارتباط دو طرفه امواج بین دو جنس مخالف برقرار می گردد.
هدر رفتن سرمایه
و در این ارتباط دو طرفه، مقدار عظیمی از آن انرژی که خداوند تبارک و تعالی در وجود فرد قرار داده بود تا بوسیله آن کمالات خاص خود و کرامت شایسته دست پیدا کند. بیهوده به هدر می رود و فرد، سرمایه عظیمی از انرژی حیات را بدون آنکه خود خبر داشته باشد، از دست می دهد. این سرمایه بدون اینکه شخص خبر داشته باشد از کف او می رود مثل وقتی که شارژ باطری در طول روز خالی شود. روانشناسان رنگ سیاه را به عنوان نتیجه تحقیقات خود پیشنهاد داده اند به این نحو که رنگ سیاه، تنها رنگی است که مانع ارتباط دو طرفه و تلف شدن نیروهاست. با توجه به اینکه این نیروهای مغناطیسی طرفینی، غیرآگاهانه و غیرارادی است، آیا می توان نیت را در عدم ارتباط با نامحرم، بهانه قرار داد که ما نیتمان سوء نیست؟!
اگر انسان توانست بعد از اینکه او را از پشت بام به پایین هل دادند، خود را در هوا با حسن نیت نگه دارد و نیت کند که نیفتد و نیفتاد!! اینجا هم می تواند نیت کند که ارتباط برقرار نشود و همانطور که افتادن از بام یک امر غیر ارادی است، ارتباط دو طرفه انسان هم با نامحرم یک امر غیر ارادی است و نیت در آن نقش ندارد. لذا باید مانعی که جلوگیر این نیرو است در مقابل آن قرار دهید. ﴿5﴾
رنگ سیاه، رنگ هیبت و تشخص
حضرت علی(ع) می فرماید: هر گاه زن متکبر باشد، خود را در اختیار بیگانه نمی گذارد. ﴿6﴾
خصوصیت رنگ سیاه آن است که رنگ تشخص و هیبت است و در میان رنگ ها ابهت بیشتری دارد. لباس رسمی شخصیت ها (از رؤسای جمهور و نخست وزیران گرفته تا قضات، وکلاء و…) در همه جای دنیا نوعا سیاه یا سورمه ای سیر است، حتی ورزشکاران زمانی که در رژه رسمی شرکت می کنند کت مشکی یا سورمه ای می پوشند و رنگ رسمی ماشین شخصیت ها نیز مشکی است. گذشته از شکوه و تشخص رنگ سیاه بایستی از هیبت و ابهت آن نیز یاد کرد. چنانکه ضرب المثل بالاتر از سیاهی رنگی نیست مثلی شایع است.
به نوشته مجمع الفرس، چاوشانی که قدیم پیشاپیش مرکب شاهان حرکت کرده و دورباش می گفتند سیاه می پوشیدند تا مهیب نماید و از همین روی به انان سیاه پوش گفته می شد.
از مولای متقیان حضرت علی(ع) و نیز امام سجاد(ع) نقل شده که فرمودند: فرعون سیاه می پوشید، و امام صادق(ع) نیز نعلین سیاه را جزئی از لباس و شعار جباران شمرده اند. چنانکه یکی از انگیزه های بنی عباس در انتخاب شعار سیاه (به ویژه پس از دست یابی به قدرت حکومت) بهره گیری از همین خصوصیت بود. ﴿7﴾
تکبر (در برابر نامحرمان) صفتی ممدوح برای زن
از یک طرف شارع مقدس، زن را مقید می کند به اینکه هنگام خروج از خانه و موقع حضور نزد نامحرمان باید متکبره باشد و هیچ گونه ارتباط خصوصی بین آن دو برقرار نشود. از طرف دیگر در مفهوم بعضی از روایات، از رنگ سیاه به رنگ تکبر و هیبت و رنگ فرعونی یاد می شود. قابل ذکر است رنگ سیاه از نظر طبیعت تنها رنگی است که قطع کننده نیروی جاذبه شخصی بین دو نامحرم است. با توجه به مطالبی که عنوان شد رنگ سیاه بهترین رنگی است که حافظ شخصیت زن و حافظ او از خطرات احتمالی موجود در جامعه است. در نتیجه اگر در روایتی ذکر شده رنگ سیاه را مورد استفاده قرار ندهید، باید به موضوع حکم توجه کرد که از کدام مورد نهی شده است.﴿8﴾
پاورقی ها:
1-موارد استثناء دیگری هم در فقه شیعه برای لباس مشکی وجود دارد که خوانندگان محترم می توانند به مرآه الکمال علامه ماقانی، ج1، ص82 و 112 مراجعه نمایند.
2- علل الشرایع، ج 2، باب 56، ح 3، ص347.
3-جامع احادیث الشیعه، ج4، ص335.
4-مکارم الاخلاق الفصل الثامن فی لبس الخف و التعل، ص124.
5- حجاب فاطمی، ج 2، ص 77 تا 79.
6- نهج البلاغه حکمت 234 ص 484
7- حجاب فاطمی ج 2 ص 74 و 75
8- حجاب فاطمی ج 2 ص 80